Mustan Pörssin yhdestoista hetki

Välillä yritys ymmärtää viime hetkellä, että vielä on jotain tehtävissä ennen konkurssia. Mustalla Pörssillä on nyt yhdestoista hetki. Musta Pörssi on suomalaisen kodinkonebisneksen premium brändi viime vuosikymmeniltä. Voisi luulla, että Kesko on niin valtava tekijä suomalaisessa vähittäiskaupassa, että heiltä onnistuu kaikki. Asia ei kuitenkaan ole niin. 2008 lähtien Mustan Pörssin liikevaihto on laskenut kuin lehmän häntä. 2008 liikevaihto oli 123 milj. euroa. 2012 liikevaihtoa oli jäljellä enää 57 miljoonaa euroa. Neljässä vuodessa liikevaihto on laskenut huikeat 54 prosenttia.

2008 vuoden talouskriisi aloitti suuren mullistuksen kodinkonebisneksessä. Siitä lähtien ala on kulkenut kahteen suuntaan. Toinen puoli on kasvattanut liikevaihtoa ja pysyneet kannattavina. Toinen puoli, kuten Veikonkone ja OnOff ovat menettäneet liikevaihtoa ja lopulta ajautuneet konkurssiin. Ikävä kyllä kotimaiset yritykset ovat olleet tämän pelin häviäjiä. Ketä tästä voidaan syyttää? Syyllinen löytyy varmasti jostain. Onko se asiakkaan vika? Eivätkö suomalaiset enää osta kodinkoneita ja kulutuselektroniikkaa samaan tahtiin? Ei. Syy ei ole asiakkaan. Kun katsot olohuonetta, niin siellä olevan elektroniikan määrä on kasvanut valtavasti, joten kulutus ei varmasti ole laskussa. Entä onko syy kotimaisten kodinkoneliikkeiden omassa toiminnassa? Kyllä! Ulkomaalaisomisteiset Gigantti ja Expert-ketjut ovat viime vuosina kasvattaneet liikevaihtoa huolimatta haastavasta taloudellisesta tilanteesta. Miksi nämä yritykset Verkkokauppa.comin lisäksi ovat menestyneet? Nämä yritykset ovat tehneet vahvoja investointeja verkkokauppoihin ajoissa. Ei ole jääty odottamaan sitä, että asiakkaat ovat verkossa, koska silloin on jo myöhäistä. Silloin asiakkaat ovat löytäneet kauppapaikat verkosta, jotka hyvin useasti ovat ulkomaalaisia.

Ei ole vaatinut kummoista visionäärin kykyä nähdä mihin suuntaan kodinkonebisnes on kulkemassa. Silti esimerkiksi Mustan Pörssin panostukset verkkokauppaan ovat olleet surullisen ja huvittavan rajamailla. Luultavasti yksi syy, miksi Musta Pörssi on verkkoon siirtymisessä myöhässä on heidän yhtiörakenne. Suurin osa liikkeistä on franchising yrittäjillä, jotka ovat varmasti vastustaneet verkkokauppaa. Se on nähty uhkana, joka syö bisnestä heidän kivijalkamyymälästä.

2008 Kesko avasi uuden konseptin. Konebox myymälät sekä Vantaalle, että Espooseen sekä verkkokauppa. Mustapörssikauppiaat tuskin hyppivät riemusta oman konsernin tuodessa markkinoille halpakonseptin sotkemaan nykyistä liiketoimintaa. Konebox kuitenkaan ei ollut menestystarina ja neljän vuoden kokeilun jälkeen 2012 Konebox yhdistettiin Musta Pörssi-ketjuun.

Helmikuussa 2013 Kesko tuli ulos tiedotteella, että Musta Pörssi laitetaan uusiksi. Julkisuudessa ei ole vielä selvää mitä tuleman pitää, mutta konsepti tulee olemaan muutama liike kauppakeskuksissa ja vahva panostus verkkokauppaan. Yhdennellätoista hetkellä. Konsepti on hyvin samanlainen Verkkokauppa.comin kanssa, jolla on kolme kivijalkamyymälää ja vahva verkkokauppa.

Mitä Mustan Pörssin kannattaa tehdä tällä konseptilla? Pitää kivijalka kivijalkana ja verkkokauppa verkkokauppana?

Kaikkien kivijalkamyymälöiden ongelma on yhteinen. Asiakkaat käyvät showroomaamassa tuotteet ja siirtyvät ostamaan tuoteen verkosta. Tämä ongelma ei tule poistumaan sillä, että pudotetaan oma kivijalkamyymäläverkosto minimiin. Uskon, että kivijalan täytyy muuttua vahvasti kohti parempaa kokemusta, jotta se pysyy mukana kilpailussa.

Musta Pörssi kokemuskeskus.

Jos päättäisin mitä Mustassa Pörssissä tapahtuu, muokkaisin kivijalkakonseptia rajulla kädellä. Pois pitkät hyllyt, jossa tuotteet nököttävät vieri vieressä. Miksi ostokokemus ei ole aidompi? Miksi liikeeseen ei ole konseptoitu olohuoneita eri elämäntyyleihin. Poikamiesboksi, jossa on iso taulu-TV, Pleikkari, Xboksi, kaameat popit ja pädi sohvan nurkassa? Puisto, jossa voit mennä nurmelle tai penkille kokeilemaan matkaradiota tai bluetooth kajareita puhelimen kautta. Miksi ostaminen ei ole enemmän kokemus? Hienot kokemukset muistetaan ja jaetaan. Johan tämänlainen liike on niin erikoinen nähtävyys, että ihmiset tulevat sisään liikkeeseen vain kokeakseen sen.

Kesko-ryhmään kuuluu Asko huonekaluliike. Musta Pörssi ja Asko voisivat yhdessä muodostaa Suomen ensimmäisen hybridkauppaketjun. Molemmat liiketoimet tukisivat toisiaan. Ei pelkkiä sohvaryhmiä tai seinittäin taulutelkkareita, vaan todellisia olohuoneita ja makuuhuoneita. Ikea on käyttänyt tätä todellisten huoneisen konseptia jo ikuisuuden.

Liike voisi olla myös pelkkä showroom, jossa varasto on minimissä ja tuotteet toimitetaan asiakkaille kotiin tai asiakas siirretään ostamaan verkosta. Niin kauan, kun verkkokauppa ja kivijalka ovat kaksi erillistä tulosyksikköä, ei asiakkaiden liikuttelu rajapintojen yli ole luontevaa. Molemmat ryhmät haluavat kaupan itselleen, koska oma tulos on tärkein. Toivottavasti tulevaisuudessa näemme näiden kahden tulosyksikön saumattoman yhdistämisen paremman ostokokemuksen vuoksi.

Tehkää Keskossa rohkeita ratkaisuja. Olette olleet niin pitkään jäljessä, että joudutte nyt yhdennellätoista hetkellä tekemään kipeitä ratkaisuja, että olette vielä mukana bisneksessä. Kun nyt uudistatte konseptia älkää tyytykö siihen mitä markkina on nyt, vaan siihen mihin se on menossa. Luokaa parempia kokemuksia sekä kivijalassa, että verkossa.

Jätä kommentti