Viestintästrategia – Tapaus Teknos

Onko yritykselläsi viestintästrategia? Puhutko siinä omista viestintäkanavista, verkosta ja sosiaalisesta mediasta? Jos et, revi strategia ja heitä se roskiin, koska se ei ole ajantasalla ja voi johtaa yrityksesi suuriin ongelmiin.

Tarina yhdestä työntekijästä

Yksi työntekijä

Yksi virhe

Yksi joki

500-1000 litraa liuotinta

Vuorokausi

Yksi tiedote

6090 Google artikkelia

Keskustelua Twitterissä, joka on tavoittanut yli 25000 ihmistä

20.5.2013 noin kello 12:30-14:30 välisenä aikana Helsingin Pitäjänmäessä sijaitsevalla Teknoksen maalitehtaalla sattui vuoto, jonka aikana 500-1000 litraa liuotinta pääsi vuotamaan sadevesikaivon kautta läheiseen Mätäjokeen. Liuotin on erittäin myrkyllistä, ja on tähän mennessä johtanut Mätäjoessa satojen ellei tuhansien kalojen kuoleman. Teknokselta tapahtunutta kuvattiin inhimilliseksi virheeksi ja vuotoa vähäiseksi. Teknos on ottanut asiasta vastuun ja luvannut uudelleen istuttaa jokee kuolleet kalat.

Onko vuoto Teknoksen kannalta vähäinen? 

Teknoksen johto ajattelee, että vuototiedotus on hoidettu hyvällä tasolla. Seuraavan päivän aamulla annettiin tiedoite, kun oli päästy töihin. Entä jos tästä seuraa. että vähitellen asia painuu unholaan, kunnes johtoryhmä huomaa, että myyntikäyrä on muuttunut laskevaksi. Myyntijohtaja käsketään selvittämään asiaa ja hän ottaa yhteyttä suurinpien asiakkaiden sisäänostajiin ja kysyy, miksi tuotteet eivät enää myy entisenlailla? ”Asiakkaat kysyvät olikos se Teknos se, joka tappoi ne kalat sinne jokeen?” Myyntijohtaja palaa johtoryhmään ja siellä yhdessä ihmetellään, koska vuotohan hoidettiin, niin kun viestintästrategiassa ohjeistetaan. Ongelmatilanteissa annetaan lehdistötiedote. Yrityksessä ollaan onnellisen tietämättömiä minkälaista keskustelua verkossa vuototapaus on aiheuttanut, koska heidän verkkopresenssi rajoittuu perinteisiin korporaatioverkkosivuihin.

Miksi lehdistötiedote on riittämätön?

Oikeampi kysymys on, miksi vuonna 2013 yritykset antavat julkisen kuvansa ja tiedottamisen median armoille lehdistötiedotteella? Media on uutisessa varmasti rehellinen, mutta se kuva, joka jutun kautta annetaan voi olla todella toispuoleinen, ihan vain, että juttu olisi raflaavampi ja myisi enemmän. Ennen, kun tiedotuskanavia ja tietoa oli saatavilla rajallisemmin lehdistötiedote oli riittävä keino oman asian esille saamiseksi. Tänä päivänä, kun tietoa on saatavilla rajaton määrä ja jokainen ihminen on oma media, pitää yritysten herätä ja tulla tälle vuosikymmenelle! Ota omat kanavat haltuun. Tarjoa tieto suoraan kuluttajille. Et tarvitse tiedon levittämiseen vallan vahtikoirien läpäisyä. Luo oma mediasi. Viestit eivät kulje enää vertikaalisesti viestijältä alas vastaanottajalle. Viestit kulkevat vapaasti joka suuntaan. Viestijältä vastaanottajalle. Vastaanottajalta viestijälle. Viestijältä viestijälle ja vastaanottajalta vastaanottajalle. Eikö asiat olleetkin helppoja ennen? Nyt on nyt, joten opettele toimimaan sen mukaisesti!

Kuinka luoda yrityksestä media?

1. Rakenna oma kotipesäsi.

Omakoti kullan kallis sanonta pitää tässä kohtaa paikkansa. Blogi tai verkkosivut toimii hyvänä kotipesänä. Yrityksesi tarvitsee oman kotipesän, johon ohjaat kävijät muista mediosta. Kotipesäsi on tärkeä, koska se on yrityksen omaa omaisuutta. Siinä yritykselle ei käy hassusti palveluntarjoajan sulkiessa palvelun. Omassa kotipesässä pystyy aina viestimään asiakkaille oman tarinan haluamallaan tavalla ilman, että kukaan muokkaa sitä.

2. Ota hakukoneet haltuun

Verkko määrittyy vahvasti Googlen mukaan. Google on ihmisten pääasiassa käyttämä hakutapa, joten, jos sinua ei löydy Googlesta, et ole olemassa. Hyvä esimerkki tästä on Teknos. Googlettamalla Mätäjoki Teknos ensimmäinen hakutulos on Juho Jokisen blogiteksti Tapaus Teknos ja Mätäjoki: Oma sosiaalisen median presenssi suojaa kriisissä. Yhtään Teknoksen julkaisua ei löydy. Tämä johtaa tyhjiöön, jonka täyttävät uutiset, blogit, kilpailijat ja muut. Eikö Teknoksen kannalta olisi olennaista löytyä maailman käytetyimmän hakukoneen kärkihakutuloksista! Mitä tapahtuu, kun hakutulokset valuvat kilpailijoiden ja pahaa haluavien tahojen haltuun? Sitä kannattaa miettiä.

3. Viesti yhteisölle Keskustele yhteisön kanssa

Kaikki ovat varmasti samaa mieltä, että asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat yrityksen kannalta elintärkeitä. Miksi niille viestitään niin laiskasti? Tai oikea termi on keskustellaan. Viesti on joka kulkee yhdessä suunnassa. Keskustelu on kaksisuuntainen dialogi. Kuuntele asiakkaita ja yhteistyötahoja. Heillä on aina sinulle asiaa, ideoita ja palautetta, jolla voit kehittää omaa toimintaa. Jos Teknos olisi viestinyt yhteisönsä kanssa he olisivat hyötyneet Aki Vännin blogista ja twitteryhteisön avunantoyrityksestä.

4. Viesti medialle

Viestintästrategiasta ei sovi unohtaa medialle viestimistä. Muista kuitenkin, että ulkopuolinen media ei tänä päivänä ole vältäämättä paras äänitorvi tavoittaaksesi kohdeyleisösi!

Ongelma on aina mahdollisuus.

Mitä tehdä silloin, kun tapahtuu se iso OHO tilanne?

Tee nopea tilannearvio

Tiedota tarvittavia tahoja

Estä lisävahingot

Ole rehellinen

Ole avoin

Pyydä anteeksi

Mieti miten voit hyvää tekemällä muuttaa vahingon positiiviseksi

Mainokset

3 Comments

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s