Televisio on kuollut vuonna 2020.

Faktat heti alkuun. Nykymuotoinen, mainosrahoitteinen televisio on kuollut vuonna 2020. Nykymuotoinen TV tulee kuolemaan ja sille ei kukaan mahda mitään. Kyse on vain siitä, milloin se tapahtuu. Ei, se ei tarkoita, että televisio olisi kokonaan kuollut, tai kukaan ei TV-ohjelmia katsoisi.

Televisio-ohjelmia on Suomessa esitetty yli viiden vuosikymmenen ajan ja television konsepti on pysynyt koko ajan samana. Sinä katsot sitä, mitä me näytetään sinulle, silloin, kun me se halutaan näyttää. Katselun kontrolli on pysynyt pitkään TV-kanavien hallussa. Ensimmäisen kerran kanavaherran ikeestä on päästy irti 1970-luvun lopussa, kun videonauhurit ilmestyivät Suomen markkinoille. Ihmisellä oli ensi kertaa mahdollisuus päättää milloin hän haluaa katsoa suosikkiohjelmat ja elokuvat. Sen jälkeen nauhoittavat DVD:t, digiboksit sun muut ovat vapauttaneet kuluttajaa yhä enemmän ja enemmän. Se miksi TV on kuollut vuonna 2020 ei liity tekniikkaan, tai siihen, että TV on passiivinen kulutuskokemus. TV:n kuolema liittyy ihmisten kiihtyvään kulutustottumusten muutokseen. Kun ihmiset käyttävät vähemmän aikaa aktiivisesti TV:n katseluun, TV-yhtiöillä on vaikeuksia selittää, miksi mainostajien pitäisi mainostaa TV:ssä, saati maksaa mainosajasta jälleen tänä vuonna korkeampi hinta. Helsingin sanomien haastattelussa SBS Finlandin toimitusjohtaja Toni Flyckt sanoo, että television katselu ei enää kasva, päin vastoin. Kuinka moni teistä, rakkaat lukijat on vähentänyt TV:n katselua viimeisen vuoden aikana? Kelannut mainosten yli? Katsonut ohjelmat tallenteena? Katsonut ohjelmia netissä? Liittynyt palveluun, kuten Netflix ja vastaavat? Katsonut enemmän videoita Youtubessa, kuin vuosi sitten? Uskon, että moni sanoo suureen osaan kohdista kyllä.

Mitä se siis tarkoittaa käytännössä?

-Kulutuskulttuuri on muuttunut.

-Ihmiset haluavat kuluttaa enemmän sisältöä on demand. 

-Mainostajat tuhlaavat rahojaan

-Ihmiset ovat valmiita maksamaan laadukaasta palvelusta ja sisällöstä, joka antaa asiakkaalle vapauden.

-TV on yhä useammin ja useammin toissijainen media. TV on auki, mutta ihmiset ovat netissä, räpläävät älypuhelinta.

Nämä kaikki ovat todisteita siitä, että muutos on tapahtumassa. Kokonaismuutos voi tapahtua nopeammin, kuin kanavajohdossa halutaan myöntään. Mitä tapahtuu, kun K- ja S-ryhmä lopettaa alennusten mainostamisen TV:ssä, koska eivät koe enää saavan vastinetta sijoitetulle rahalle? Mitä tapahtuu, kun muut mainostajat toteavat saman asian? Mainostajat haluavat laittaa rahansa sinne missä asiakkaat ovat. Kun TV häviää asiakkaita, mainostajat kaikkoavat. Mihin tämä vapautuva mainosbudjetti sitten menee? Nettiin, digitaaliseen sisältöön, ellei kanavat ota tätä uhkakuvaa huomioon tarpeeksi aikaisessa vaiheessa ja tee asialle jotain. Kannattaako saattohoitopotilasta enää elvyttää vai kannattaako TV-yhtiöiden käyttää energia uuden, paremman kulutuskokemuksen luomiseen.

Second screeniä on hurrattu TV:n pelastajana, mutta siinä vaiheessa, kun kuulin televisiopäättäjien ilakoivan ensisijaisesti siitä, että voivat lisätä yhä enemmän mainoksia katsojille, ymmärsin, että sama turmion tie tulee jatkumaan. Onko johdon tehtävä ensisijaisesti miettiä miten uutuudesta saadaan maksimaalinen tuotto, vai se, miten sille saadaan mahdollisimman paljon käyttäjiä luomalla mahtava palvelu. Sitten, kun sillä on valtava käyttäjämäärä, miettiä miten se kapitalisoidaan.

YLE, Suomen innovatiivisimpana mediana yllätti jälleen tällä viikolla positiivisesti ilmoittaessaan, että heidän kaikki kanavat alkavat näkyä livenä netissä. Wau! Hienoa. Kuinka innovatiivista. Enää katsoja ei ole kahlittu TV:n ääreen halutessaan katsoa ohjelmia livenä. Tarkoittaako tämä nyt kun pää on saatu auki, että muut kanavat kilpailevat verisesti, kuka saa kanavansa nettiin seuraavana? Ei. Kilpailijoilta tyydytään toistamaan jatkuvaa itkuvirttä, että YLE:llä on taattu budjetti ja se mahdollistaa riskin ottamisen. Toisena syynä sanottiin, että netissä katselijamääriä ei voida määrittää. Ei voida siis kertoa mainostajille kuinka monta silmäparia mainoksen näki. Toisin sanoen katkeruus ja pelko uhkaa tappaa suomalaiset TV-yhtiöt. Mitä pidempään TV-yhtiöt seisovat kädet taskussa ja vakuuttelevat, että Youtube, ei ole varteen otettava kilpailija, Netflix on vain pienen piirin juttu, ja että kaikki on epistä, koska YLE:llä on budjetti tarkoittaa, että vuosi 2020 on päivä päivältä lähempänä ja vietämme TV:n hautajaisia.

 

 

1 Comment

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s